IP телефонія для офісу вигідна в плані тарифів, особливо для частих міжміських і міжнародних дзвінків. До того ж організація такого зв’язку не вимагає свердління стін, прокладки додаткового кабелю. Крім того, така телефонія більш функціональна ніж звичайна: можна і гарячу лінію підключити, і дзвінки записувати. Стають доступними переадресація, ведення статистики. Розповідаємо, як організувати ай пі телефонію з нуля.
Крок №1: Складаємо техзавдання
В технічному завданні варто вказати, як буде будуватися телефонія. Потрібно прописати:
- Типи пристроїв, які треба підключити. Тут необхідно вирішити, як ви будете приймати дзвінки: з мобільних пристроїв, з міських телефонів або треба закупити IP телефони? Важливо вказати й кількість техніки.
- Кількість ліній. Варто враховувати кількість зовнішніх ліній — номерів для дзвінків партнерам і клієнтам, які ви отримаєте у провайдера, а також внутрішніх ліній — додаткові номери для дзвінків всередині компанії.
Важливо! Від того, скільки номерів вам треба підключити, залежить кількість портів, якими повинен бути оснащений VoIP шлюз.
- Яка у вас буде IP АТС: фізична або віртуальна. Перший варіант підійде, якщо ви будете самі адмініструвати мережу. Другий якщо ви хочете, щоб адмініструванням займався провайдер.
- Бюджет. Тут все просто: треба записати, скільки ви готові витратити на обслуговування, тарифи. На основі бюджету ви зможете потім вибрати провайдера.
Порада: якщо ви нерідко спілкуєтеся з віддаленими співробітниками або партнерами по відеозв’язку, слід придбати спеціальне обладнання для відеоконференцій. Воно забезпечить чистий звук без заїкань і якісну картинку навіть при низькій швидкості інтернету.
Це технічне завдання потрібно показати провайдеру або вашому IT-адміністратору в залежності від того, хто буде обслуговувати мережу.
Тепер перейдемо власне до створення телефонії.
Крок №2: Вибір провайдера і тест швидкості
Щоб вибрати провайдера та тариф, визначитеся з комунікаційними завданнями, які ви хочете вирішувати. Важливо врахувати й кількість співробітників, які будуть одночасно користуватися ай пі телефонією. Також необхідно пам’ятати про бюджет, про який ми згадували вище. Крім того, має значення швидкість, яку забезпечує провайдер. Так, для ай пі телефонії швидкість інтернету повинна перевищувати 64 Кбіт/сек.
Крок №3: Підбираємо обладнання
У техзавданні ми вже прописали, яке обладнання нам потрібно. Однак тут все повинно бути докладніше. Наприклад, якщо берете айпі телефони, то краще вибрати моделі з підтримкою технології PoE. Такі пристрої не треба підключати до розеток: по кабелю типу вита пара буде передаватися сигнал і забезпечуватися живлення. Має значення й кількість ліній, яку підтримує телефон. Від цього залежить, скільки дзвінків можна робити одночасно.
Знову ж таки, якщо ви не хочете брати ай пі телефони, а задіяти стандартні міські апарати, то для організації айпі телефонії вам знадобляться IP шлюзи. Крім того, якщо ви плануєте задіяти смартфони, тоді буде потрібно шлюз з GSM. До того ж треба закупити кабелі, інтернет-розетки, комутатори і роутери.
Рекомендація: якщо через шлюз треба підключатися не тільки до самого телефону, а й до телефонної мережі, тоді варто купити VoIP адаптер.
Крок №4: Налаштовуємо і підключаємо телефонію
Тут все індивідуально, але зазвичай процес виглядає наступним чином.
Так, якщо офісів декілька, наприклад, головний і філія, то в кожному з них ставлять айпі АТС.
Якщо ви використовуєте аналогові телефони та шлюз, то апарати потрібно підключити до FXS-портів шлюзу за допомогою кабелів з наконечниками RJ 11/12. Також необхідно налаштувати айпі шлюз в АТС. Для цього його слід підключити до лептопа, налаштувати маршрутизацію і SIP-акаунти.
Через лан-порт шлюз підключають до порту FXO, яким оснащена АТС, а також підключають до розетки. Потім на DHCP-сервері дивляться його IP-адресу і налаштовують через веб-інтерфейс: знаходять інтегрований SIP-проксі та налаштовують в ньому номера для кожного офісу. Зазвичай це короткі номери.
Примітка: якщо у вас GSM-шлюз, то таким же чином підключаються мобільні телефони.
Далі в міні-АТС потрібно зареєструвати айпі телефони та провести SIP-реєстрацію автоматичної станції у провайдера IP-телефонії.
Тепер, за аналогією зі шлюзами, слід налаштувати маршрутизацію на АТС. Наприклад, якщо необхідний вихід на міську мережу, тоді вказують префікс для такого виходу: як правило, через дев’ятку. Якщо потрібно проводити міжміські дзвінки, тоді налаштовують вихід і через аналогову мережу, і через ай пі телефонію. Це потрібно, щоб не залишитися без зв’язку, якщо інтернет пропаде. В налаштуваннях знадобиться вказати, що всі дзвінки, які проходять за короткими номерами, йдуть через IP телефонію.
Увага! Якщо ви вибрали віртуальну АТС, то у вас немає потреби в сервері. В цьому випадку айпі телефонія для бізнесу вимагає тільки наявності шлюзу і роутера. Налаштування буде доступне з комп’ютера через особистий кабінет. Для цього не знадобляться послуги сисадміна: все просто й інтуїтивно зрозуміло, а для уточнення можна звернутися в службу підтримки провайдера.
Відзначимо, що якщо ви вибрали ще й обладнання для відеоконференції, то складнощів в його налаштуванні немає ніяких. Зазвичай виробник або докладає інструкцію, або (а найчастіше все разом) створює інтерфейс налаштувань, в якому можна легко розібратися.
Ось, мабуть, і все, що потрібно знати для організації IP-телефонії в офісі. Даємо ще ось таку шпаргалку, яка допоможе нічого не забути.
Шпаргалка по створенню офісної IP телефонії:
- Підключаємо інтернет і перевіряємо швидкість з’єднання. Знаходимо провайдера для айпі телефонії з відповідними тарифами та послугами.
- Визначаємо бюджет з урахуванням кількості співробітників, завдань телефонії.
- Вибираємо обладнання: підбираємо телефони та шлюзи, визначаємося з типом і функціональними можливостями АТС.
- Налаштовуємо і підключаємо телефонію.